torsdag 2 april 2009

Konstnärskrock hos Carl Larsson

Om man hänger i Dalarna MÅSTE man ta en tur till den fantastiska Carl Larsson-gården i Sundborn. Jag besökte gården för första gången ikväll och det var kärlek vid första ögonkastet. Ahhhhh, vilken ställe! Där skulle jag kunna spendera alla dagar året om. Skriva dit ett "M" framför "Larsson" på brevlådan och helt sonika flytta in. Ja, varför inte?

Under våren har olika konstnärer besökt gården och hållit föredrag om sitt konstnärsskap i det som kallas "Konstnärskrock". Ikväll var det konstnärsparet Christina Erman Widerberg och Martin Widerberg som intog Carl Larsson ateljé. Jag kände mig sjukt kulturell när jag satt där i den magiska miljön med ett glas rödvin i ena handen, en fin ostbit i den andra och lyssnade uppmärksammat på Widerbergarna. Tillsammans med Daniel, Eva och Björn hade jag en sjukt trevlig kväll. Avslutningsvis fick jag en personlig guidad tur genom hela gården. Har man ynnesten att vara polare med Carl Larssons barnbarns barnbarn så får man vissa fördelar. Tack Björn:)

Inga kommentarer: