lördag 20 mars 2010

En annorlunda föreställningskväll

Nu börjar min puls gå ner något. En intensiv och lång timme har passerat.

30 minuter in i föreställningen kollapsade en kvinna i publiken. Jag hörde Fredrik börja prata om helt andra saker än manus, men jag kopplade inte förrän någon frågade efter en läkare. Pulsen gick upp och jag gick ut till salongen i scenkostym och med skärpta sinnen. En kvinna hade kollapsat och hennes anhöriga var i upplösningstillstånd. Jag bad Fredrik och Lasse lämna scenen och gå backstage. Någon ringde ambulans. Jag informerade ensemblen, pratade med chockade anhöriga, hämtade filtar, informerade publiken och inväntade ambulans. Varje minut kändes som en timme.  

Efter 40 minuter fick jag äntligen ta micken och meddela publiken att läget med kvinnan var stabilt och att hon fått hjälp av ambulanspersonalen. Samt att vi strax skulle fortsätta föreställningen. En kort paus senare var vi igång igen. Den fina publiken var med på noterna direkt och stöttade med applåder och härliga skratt hela kvällen.

Under hela tiden hade jag fokus på att lösa situationen, att se till att kvinnan fick hjälp och att informera alla om läget. Det kändes inte jobbigt på något sätt. Bara väldigt fokuserat och nyktert. 

Nu när allt är under kontroll och föreställningen är igång igen känner jag av klumpen i magen och obehagskänslorna. Och lättnaden. 

Att vara på turné är som livet självt, man vet aldrig vad som kommer hända och vilka situationer man måste lösa.

TUR att Linda satt i publiken idag. Linda har pluggat IKK med min Daniel och min Hannabrorsa, och ikväll var första gången jag träffade henne. Hon med sina akut-medicin-skills satt med kvinnan och lugnade hennes anhöriga fram till att ambulansen kom. Tusen tack för det!

Fantastiskt är det att mina kollegor på och bakom scenen är så otroligt proffsiga och duktiga. Kvällen blev annorlunda, kan man lugnt säga. Och alla gjorde ett sjukt bra jobb! 

Slutet gott, allting gott och jag kommer sova som ett barn i natt. 

1 kommentar:

William Witsman sa...

Som sagt var. Multiskilled!!!