tisdag 25 december 2007

JUL JUL HYSTERISKA JUL


Det är som vanligt. Julfirandet alltså. Men i år försökte vi i alla fall rymma! Vi packar bilarna fulla med grejer och far 4 timmar norrut. Åker till ingenmansland där det är mil till närmsta granne och affär. Vi huserar i ett 100-årigt hus på 400kvadrat. Men den tar tamejfan rygg på oss och följer efter. Brer ut sig över varenda liten kvadratmeter i Fanny&Alexander-huset och lämnar ingen oberörd. Jag pratar naturligtvis om hysterin. Den hysterin som är lika självklar som julskinkan på julbordet, att Kalle Anka är nakenfis och att kaffefläckar trivs på Marits kläder. Den Larssonska hysterin går INTE att undkomma. Vi är 14 personer i världens största hus, men det går inte att gömma sig. Det är väl precis så det ska vara, konstigt (och skönt) vore det annars. Men det är kärlek, ren och skär kärlek.

Vi försökte oss på att spela sällskapsspelet "Bluff",vilket slutade med att kaos utbröt och vi fick byta spel. TP, tänkte vi skulle passa. Pappa Besserwisser utsågs sig själv som huvuddomare (hur man nu kan ha en domare i TP, men visst) och som vanligt pratar alla i munnen på varandra och uttrycker sin frustration över att de andra lagen ALLTID får dom lättaste frågorna. Att spela spel med min släkt är det största tålamodstestet of all time, kan jag tala om. MEN trots hysteri och kaos, skulle jag aldrig byta bort det mot något annat. Jag är lyckligt lottad!
Familjen Håkanssons hus är fantastiskt och vi stortrivs. Vi firar traditionsenligt och har till och med fått besök av tomten! (En tradition som vi håller hårt på, trots att den yngsta av oss är 14 år) Högtravande midnattsmässa, promenader i vinterlandskap och jam/sång-sessions har vi också hunnit med. Jamenvisst har vi det underbart!:)

Vill hälsa fröken Lindström välkommen hem. Jet lagged, men lycklig återvände hon till Sverige på julaftonsmorgonen. Imorgon ska jag träffa henne. Kärlek, det är allt jag har att säga. Kärlek.

Skickar lite virtuell snö till er alla som har en grön jul. Förhoppningsvis försöker vi alla dra vårt strå till klimathots-stacken. Förhoppningsvis kan vi få riktigt vita jular igen.. Jag hoppas det.

Inga kommentarer: