fredag 29 februari 2008

DATAEXPERTEN

Världen var icke på min sida igår. Mina projekt inför aftonens party höll på att gå förlorade. Min dator kraschade. Skärmen blev becksvart och en konstig blå lampa började lysa där batterilampan vanligtvis lyser orange. Det gick inte att starta datorn överhuvudtaget och jag fick ett uns av panik, men tänkte att det inte kunde vara sant. Det fick ju bara inte hända. Jag svor lite och lät datorn vila i några minuter innan jag plockade fram mina dataexpertegenskaper. Vände uppochner på min trötta kompis till dator och meckade loss batteriet. Jag förklarade för mitt fina besök - min tjejbrorsa - att jag hört att det är så man ska göra. Jag luftade alltså batteriet. Höll det varsamt i mina händer, vaggade det fram och tillbaka som om det vore mitt skötebarn. Kastade batteriet upp i luften några gånger och gungade det i sidled. The final touch blev att blåsa igenom det ordentligt,- Som när man blåste i nintento-8bitars-spelen när dom krånglade eller som att okontrollerat andas ut i ett munspel. Satte varsamt tillbaka batteriet. Vände på datorn, klappade lite på den och sa några väl valda peppande ord. Tryckte på startknappen och lyckans stund var kommen. Som skänkt från ovan dyker windowsloggan upp. Från min dataexpertkropp hördes en suck av lättnad. Nu är vi på banan igen, full fart framåt!

2 kommentarer:

Ströbaek sa...

ännu en gång så har jag överbevisats att jag som MAC-användare är helt rätt ute... ;)

Marit sa...

Det är som jag alltid har sagt - Grymt teknisk tjej den där Malin!