fredag 4 april 2008

LYDIA LARSSON 100 ÅR



Världens häftigaste 100åring, min gammelfarmor, har vi firat idag. Jag bloggar från pappas mobil, hightech!


Lydia Larsson, vilken kvinna!

Fotot till vänster är hennes bröllopsfoto, hon var 16 år gammal då. Tillsammans med sin man fick hon 9 barn, vilka hon uppfostrade helt ensam eftersom mannen lämnade henne i sticket och stack. Hon gav dessa barn den mest kärleksfulla uppväxten man kan tänka sig. Idag är hon alltså 100 år och har levt ett slitsamt liv. Hon har överlevt flera av sina barn, där min farfar var en av dem. Fyra av hennes barn lever idag och hälsar på sin mamma dagligen. Lydia skrattar mycket, hon har överhuvudtaget inte långt till skratt och har en härlig självironi. När jag sa att hennes händer var så fina tittade hon ner på sina fint åldrande händer och förundrades över att de var så rynkiga. Hon kunde inte förstå det sa hon med glimten i ögat, skakade lite på huvudet och började skratta.
Även hennes syn och hörsel är inte va de en gång var och i kroppen finns krämpor av alla de slag. Men Lydia har alltid varit en optimist och kommer så alltid förbli: "Man måste se framåt. Imorgon blir det nog bättre", säger hon. Att man som 100-åring fortfarande kan se livet från den ljusa sidan är beundransvärd till den grad att det inte finns ord att beskriva.. Lydia är sannerligen en inspirationskälla och jag tycker att vi alla bör ha lite mera "Lydia-tänk" - Ingenting är omöjligt! Se framåt! Imorgon är en ny dag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

100 år - imponerande! Tack för att du mitt i det firandet kom ihåg min namnsdag.
Mammarianne

Joakim sa...

ja du malin ryktet är sant. Nacksta lockade med sin underbara skönhet! haha.. o cirkus dröse hade ju en plats reserverad! :D så nu är ja tillbaka i en oviss framtid. ser framemot att se dig igen. o grattis till gammelfarmor. :)
kramen

Unknown sa...

Hej Hej från en tremänning i Strömsund. Skulle ha varit kul att träffa er när ni var här, men jag visste inte nåt förrän efter helgen...attans. Och jag heter Annika Larsson Andersson och är dotter till Malte, din farfars bror. Jag bor i Strand 5 km från Strömsund och har en man som heter Ulf och två barn Emelie 20 år och Andreas snart 17 år. Skulle vara kul om vi kunde ha nån form av kontakt. Skriv om du är intresserad och i så fall hur vi ska göra. Ge övriga familjen en Stor Kram från mej :-D