torsdag 22 maj 2008

Fel person på fel plats

Ringde precis till Gröna Lund och fick prata med en tjej på bokningen.


Jag är måttligt imponerad.


Jag: Hej, Malin heter jag. Jag ringde alldeles nyss, men kopplades bort, va det dig jag pratade med då?

Hon: Nej.

Jag: Okidoki. Då tar vi det från början helt enkelt. Vi är ett gäng som tänkte komma till Grönan på måndag och jag tänkte höra lite om restaurangalternativen.

Hon: Mmmm.. (följt av tystnad)

Jag: Jo, jag tänkte höra hur läget är på Kryddhyllan. Finns det platser där? Vi är 15 pers.

Hon: Ja, det finns. (med monoton röst)

Jag: Klockers, vi tänkte komma runt 18-tiden.

Hon: Vi har sittning kl 17.20- 19.30.

Jag: Okej, vi hinner inte komma förrän kl 18.00. Men då kan vi bara sitta till 19.30 alltså?

Hon: Ja. (tystnad)

Jag: Ni har både platser utomhus och inomhus va?

Hon: Ja, vi har bord ute och inne. (lite spydigt)

Jag: Aha.. Okej, då vill jag gärna ha bord inomhus så vi får tak över huvudet. Man vet ju aldrig med vädret vettu..(skämtsamt)

Hon: Jaa, vi bokar bara bord inomhus sa jag ju precis.

Sa hon?! Lite förvånad över hennes otrevlighet men orkade inte göra nån grej av det
Jag: Perfekt, det blir jättebra. Men du jag undrar också.. (blir avbruten)

Hon: Nummer?

Jag: ?

Hon: Jag behöver ditt telefonnummer.

Jag: Visst. (hon får numret)

Hon låter aningen besvärad och jag får ligga på för att få ställa mina frågor.
Jag: Jag har lite frågor om menyn.. Ni har både en 5-kamps meny och en vanlig?

Hon: Är man över 10 personer så är det 5-kamps menyn som gäller.

Jag: Så vi kan alltså inte beställa från den vanliga menyn?

Hon: Nej, i så fall får ni beställa på plats.

Jag: Fast vi måste ju lämna bordet kl 19.30, så då hinner vi nog inte det.

Hon: Nej. Då får ni ta 5-kamps menyn.

Jag: Men om vi beställer i förväg, kan vi inte beställa från vanliga menyn då allså..?

Hon: Nej.

Jag: Nej?

Hon: Nej. Vad har du för mailadress?

Blir lite chockad över hennes brist på lyhördhet, men ger henne min mailadress. Får avbryta henne när hon ska lägga på luren.
Jag: Det finns alltså ingen som helst möjlighet för oss att beställa från den vanliga menyn?

Hon: Nej.

Jag: Okej, va synd. Då måste jag diskutera lite med mina kollegor. Kan jag återkomma imorgon och ge besked?

Hon: Jag skickar en bekräftelse till din mail.

Jag: Och jag kan återkomma i morgon om detaljer då??

Hon: Ja.

Jag: Bra. Tack och hej.

Hon: Hej då.



Hon tyckte nog att jag var världens mest frågvisa människa, men det har ingen som helst betydelse. Har man ett serviceyrke så ska man fanimej vara serviceminded. Det finns få saker som irriterar mig mer (Bla de där militärerna som kastade hundvalpar ut för ett stup t ex). Jag blir alltid lika förundrad och förvånad över hur otrevlig, otillmötesgående människor kan vara. När man själv ringer och är trevlig och får suckar och otrevligheter tillbaka. Det är INTE okej.



När jag tittar igenom bekräftelsen som hon mailade över ser jag att hon har lagt bokningen på helt fel dag. Dessutom står det att man mycket väl kan förbeställa mat från den vanlig menyn.



Fel person på helt fel plats.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

vilken bitch:(

Nicklas sa...

Allt blir ju så mycket bättre och roligare för alla parter ifall man är serviceminded... Har köpt skor endast pga att personalen betett sig utomordentligt, men också gått till en annan affär och köpt vad jag hade tänkt mig pga usel service... Trist! Smile and be smiled at!